مدرسه قرآن

معارف و علوم قرآنمهارت ها و فنونتفسیر

http://quranct.ir/uploads/41_536_90f2841s.png
بازدید کنندگان این صفحه: 9425
بازدید کنندگان امروز : 2511
کل بازدید کنندگان : 9587086
بازدید کنندگان آنلاین : 5
سيماي پيامبر

 منبع : ماهنامه معرفت شماره ١٠٨

 نويسنده : محمد احساني    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1389/02/17  

سعي اين نوشتار بر آن است كه ضمن بررسي اجمالي نظام تربيتي پيامبر، شاخصه هاي عمده آن را بر اساس آيات و روايات به شيفتگان حضرتش معرفي نماي

    

  

    ب. شاخص هاي عملي

   

    همان گونه كه نظام تربيتي پيامبر اعظم(صلي الله عليه وآله) به لحاظ نظري داراي شاخص هاي ممتاز و مشخص است، از لحاظ عملي نيز ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد. منظور از اين نوع شاخص ها در نظام تربيت نبوي، امتيازاتي است كه در مقام اجرا، به كار مي رود و روند تربيت را به سامان مي رساند، تأثير فعاليت هاي تربيتي را بر شخصيت متربّي آسان و در او ايجاد انگيزه مي كند تا با ميل و رغبت، به دستورالعمل هاي مربّي عمل نمايد. اين گونه شاخص ها در نظام تربيتي رسول اعظم(صلي الله عليه وآله) فراوان است و بررسي همه آنها فرصت ديگري مي طلبد. از اين رو، به شاخص هايي كه به نظر مهم مي رسد، اشاره مي شود:

   

    1. ايجاد فضاي مناسب تربيتي: يكي از شاخص هاي مهم در نظام تربيتي پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله)، ايجاد فضاي مناسب براي اجراي فرايند تربيت است كه پيش از هر چيز بايد بدان توجه شود. منظور از «فضاي مناسب تربيتي» اين است كه محيطي كه متربّي در آن قرار مي گيرد، اعم از خانه، مدرسه و جامعه، به گونه اي بايد باشد كه متربّي از هر جهت در آن احساس امنيت و آرامش كند. افزون بر اين، نوعي هماهنگي روحي و عاطفي نيز بر فضاي تربيتي حاكم بوده و متربّي را به پذيرش مطالب ارائه شده از ناحيه آموزگار و مربّي ترغيب نمايد. ايجاد چنين فضايي به تحقق اهداف تعليم و تربيت كمك مي كند. براي نمونه، اگر محيط خانه را در نظر بگيريم، شرايط حاكم بر فضاي خانه، بايد به نحوي باشد كه زمينه عمل به دستورات ديني مهيّا و هريك از اعضاي خانواده نسبت به انجام وظايف ديني خود، احساس مسئوليت كند و با گرايش قلبي به آن عمل نمايد; چون محيط خانه به منزله يك آموزشگاه ديني و مكان مناسبي براي تمرين عبادت و كارهاي نيك است و اگر شور و نشاط عبادي و مذهبي بر آن محيط غالب گردد، بچه هاي كوچكي كه متربّيان آن فضا هستند، نيز به اعمال نيك گرايش پيدا مي كنند. اگر چنين بود، يقيناً آن فضاي مناسب تربيتي بر روحيه كودكان اثر مي گذارد و آنان ياد مي گيرند كه چگونه نماز بخوانند و قرائت قرآن و دعا و مناجات نمايند.

 

<< آخرین صفحه   1 2 3 4 5 6 7 8 9   اولین صفحه >>

مدرسه قرآن
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg

معارف و علوم  قرآن
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg

مهارت ها و فنون
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg

تفسير
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg

تالارهای گفتگو
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg

     رسانه 
http://quranct.ir/uploads/41_536_rasaneh-arm.jpg
آموزش تجويد
آموزش حفظ قرآن
روخوانی قرآن
قصه های پند آموز
آموزش قرائت نماز
آموزش صوت و لحن

آشنایی با سوره ها
نماز کودکان
احکام قرآنی

پیامبر رحمت

 
پرسش و پاسخ قرآنی
اخلاق در قرآن
زندگانی حضرت پیامبر
تقوا در قرآن
درمان با قرآن
برنامه نسیم رحمت

گلواژه های وحی
قصه های قرآن به قلم روان
برنامه رادیویی پرسمان
آموزش داوری تجوید
آموزش داوری صوت
آموزش داوری لحن
آموزش داوری وقف و ابتدا
آشنائی با مقامات
آموزش اختلاف قرائت

 
تفسیر حمد حضرت امام
تفسير آيت الله جوادی
درس هایی از قرآن
تفسير قطره ای
تفسير ترتيبی
سوره انفال
اندیشه اسلامی در قرآن
مبانی قرآنی  در نهضت حسینی
هدایت در قرآن

علوم قرآنی
قرآن و اعتقادات
 انجمن ثقلین
اخلاق در قرآن
 قرآن و علم
 فقه و حقوق
 تاریخ و اندیشه سیاسی
 قرآن پژوهی
 پرسمان قرآنی
 چلچراغ


 

احکام قرآن
 تلاوت آموزشی کودکان-ماعون
صبر در برابر گناه
راه دعا و توبه
ریش شهرت

راه های نفوذ شیطان
توقعات بجای زن
تلاوت آموزشی-فجر
آموزش جامع احکام
 
 

 

کليه حقوق اين سايت متعلق به دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله است.